Ekologia a silniki diesla
Napęd diesla jest modelem silnika spalinowego, który żeruje olej pędny jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej sprawny niż silnik benzynowy, gdyż jego pułap sprężania jest wyższy, co pozwala na wykorzystanie więcej energii z paliwa. W silniku diesla, przebieg spalania rozpoczyna się w chwili, gdy ciepło wytworzone przez sprężanie powietrza w cylindrze jest zadowalające, ażeby wywołać samoczynny zapłon paliwa.
Silniki diesla są uniwersalnie traktowane w pojazdach ciężarowych, autokarach, traktorach rolniczych i statkach, dlatego że są w wyższym stopniu efektywne niż napędy benzynowe i umożliwiają na dłuższe przebiegi bez nieodzowności tankowania. Silniki diesla również wypuszczają mniej dwutlenku węgla niż silniki benzynowe, co czyni je bardziej przyjaznymi dla środowiska.
Silniki diesla są aczkolwiek bardziej skomplikowane i droższe w wytwórczości niż napędy benzynowe. Także, olej napędowy jest bardziej złożony w wytwarzaniu i dystrybucji niż benzyna, co może prowadzić do wyższych kosztów eksploatacji.
Napędy diesla również potrzebują specjalistycznego oleju i filtrów, które powinny być regularnie zastępowane, co może prowadzić do kolejnych kosztów eksploatacji.
Napędy diesla również mogą transmitować szkodliwe substancje, takie jak na przykład tlenki azotu (NOx), które mogą ujemnie wpływać na zdrowie ludzi i środowisko. Mnóstwo państw ma teraz bezwzględne regulacje dotyczące emisji diesli, które wymagają od producentów samochodów, aby zainstalowali nadzwyczajne układy obniżające emisję, takie jak katalizator SCR, ażeby spełnić normy emisji.
Silniki diesla również mogą być bardziej głośne niż silniki benzynowe, co może być problematyczne dla niektórych odbiorców. W ostatnich latach fabrykanci silników diesla wprowadzili mnogość ulepszeń, jak na przykład użycie turbosprężarek i zmodyfikowanie struktury wałków i komory spalania, aby podwyższyć wydajność i obniżyć szum.
Napędy diesla są także często traktowane w pojazdach hybrydowych, gdyż kombinacja silnika diesla z napędem elektrycznym pozwala na podniesienie wydajności paliwowej i redukcję emisji szkodliwych substancji.
Ogólnie rzecz biorąc, silniki diesla są w wyższym stopniu wydajne niż napędy benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla środowiska, lecz są także bardziej wieloaspektowe i droższe w wytwórczości i eksploatacji.
Pomimo tego, że napędy diesla są dzisiaj bardziej złożone niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej solidne i mają dłuższą żywotność niż silniki benzynowe. Są one dodatkowo bardziej odporne na zużycie, bowiem przebieg spalania w napędzie diesla jest bardziej monitorowany niż w silniku benzynowym.
Silniki diesla także generują więcej momentu obrotowego niż napędy benzynowe, co pozwala na lepsze osiągi i przyspieszenie auta. Silniki diesla są również bardziej oszczędne w eksploatacji niż napędy benzynowe, gdyż ich wyższa wydajność pozwala na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.
Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z rosnących obaw dotyczących emisji i zdrowia społecznego, napędy diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Sporo miast na całym świecie rozpoczyna zakazywać ruchu samochodów z silnikami diesla w centrach miast, a wiele krajów proponuje wkroczenie zakazów sprzedaży nowych samochodów z silnikami diesla w przyszłości.
Mimo to, napędy diesla non stop odgrywają ważną rolę w motoryzacji, przede wszystkim w przypadku pojazdów ciężarowych, autobusów i traktorów rolnych, gdyż są one w wyższym stopniu produktywne i ekonomiczne niż silniki benzynowe. Fabrykanci silników diesla również pracują nad poprawianiem nowych technologii, przykładowo systemy redukcji emisji i hybrydy, żeby przystosować się do narastających wymogów dotyczących ochrony otoczenia i zdrowia zbiorowego.
www.hotelflora.tychy.pl www.eisdorfer-knappen.de fce-fanpage.de www.stas-michaylov.de www.herrenreiter-stammtisch.de